!Bewust sociaal op web
blog

Social selling? Iets voor mkb?

Omdat ik zelf uit een ondernemersgezin kom, heb ik ervaren hoe lastig het kan zijn om klanten te vinden. De klant van nu zoekt eerst zelf info en komt dan pas bij jou Bij social selling zet jij social media in, om relevante content te delen en maak jij jezelf waardevol voor jouw klant. Als deze met vragen komt, beantwoord jij die tot hij tevreden is om te kopen. Nieuwsgierig hoe? Lees verder of klik!

Social selling is iets voor mkb omdat koopgedrag van klant veranderd is.

Bron: "Mediabrands Retail Buying studie 2018".

Hieronder volgen een paar feiten op een rij:

Meer dan de helft van de customer journey (klantreis) begint online. Los van het feit of men een aankoop uiteindelijk online of in de fysieke winkel doet, begint het koopgedrag doorgaans online. Daar wordt in belangrijke mate de beslissing genomen wat te kopen en waar. De rol van online in het oriëntatieproces is cruciaal, zowel bij offline als bij online aankopen. Toelichting online is webrooming + online shopping.

Een bedrijfspagina op Facebook is een voorbeeld van een social brand Bij social branding opent een bedrijf een pagina op Facebook, een account op Twitter of een ander social media, om de illusie te creëren dat hun merk een individu is. Een gebruiker kan vriend worden en met het merk communiceren.

Toelichting figuur percentage webroomers / storeroomers. Percentage slaat op de steekproef van 5500 Nederlandse respondenten. Bron: "Mediabrands Retail Buying studie 2018", onderzoek koopgedrag onder Nederlanders

Toelichting op figuur gebruik top-5 platformen. Bovenste getal is het totaal aantal Nederlandse gebruikers in 2020. Het onderste getal het aantal Nederlandse gebruikers per dag in 2020. Deze resultaten komen uit een onderzoek, dat sinds 2010 door Newcom wordt uitgevoerd (respons (n=6.783)). Bron: https://www.newcom.nl. Ten opzichte van 2018 is de top 5 vrijwel ongewijzigd. Alleen Instagram heeft Linkedin verdrongen.

Veranderd koopgedrag door 3 trends

Veranderd koopgedrag door 3 trends Het is lastiger om jouw specifieke klant te bereiken, omdat de manier waarop klanten kopen anders is dan vroeger. Hiervoor zijn drie belangrijke oorzaken aan te wijzen.

De klant:

- is beter geïnformeerd door internet en daardoor leidend,

- is mobiel gaan gebruiken, waardoor mobiele marketing belangrijker wordt,

- is meer aanwezig op social media en het koopgedrag wordt hierdoor meer beïnvloed.

Klanten bewuster van wat ze willen

Klanten zijn leidend en veeleisender dan vroeger, doordat ze door internet en mobiel meer geinformeerd zijn. Ze weten immers wat er allemaal mogelijk moet zijn. De klant verwacht hetzelfde kennisniveau bij de ondernemer, relevante content, een antwoord op een specifieke vraag. Klanten gebruiken hun mobiel ook op veel meer momenten van de dag. Zo kunnen ze bijvoorbeeld in de winkel de prijzen onderling op hun mobiel vergelijken. Offline en online raken ook steeds meer verweven. Bovendien is de voorkeur veranderd van telefonisch en persoonlijk naar digitaal contact.

Door de mogelijkheid van digitale marketing worden de klanten overspoeld door informatie waarvan het meeste genegeerd wordt. De klanten verwachten hierdoor ook een persoonlijke (digitale) benadering. Ze laten zich in het koopproces steeds vaker op een bepaalde manier beïnvloeden door social media. Social media leent zich voor een directe en persoonlijke communicatie. Signalen kunnen direct worden opgevangen, waardoor direct op de behoefte van de klant kan worden ingespeeld. Berichten via social media zijn ook vaak korter en gemakkelijker te lezen via de mobiel.

Toelichting op figuur checken mobiel gedurende de dag: 26% 5 min. na opstaan, 88% in OV, 90% prive op werk, 65% tijdens werkoverleg, 68% tijdens gesprek met vrienden, 81% tijdens winkelen, 68% in restaurant, 81% tijdens tv, 76% tijdens uitgaan. Bron: https://www.deloitteforward.nl

Toelichting op figuur gebruik sociaal media over de jaren heen. Het percentage slaat op de steekproef van 6.783 respondenten, die een een representatieve afspiegeling vormt van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Deze resultaten komen uit een onderzoek, dat sinds 2010 door Newcom wordt uitgevoerd. Bron: https://www.newcom.nl

Beslissing klanten staat vrijwel alvast

De klant van nu doorloopt het koopproces al voor 70 tot 90% zonder contact op te nemen met een bedrijf. Vaak hangt hun beslissing dan nog af van de prijs of een specifiek antwoord op een bepaalde vraag. Het is dus voor de ondernemer heel lastig om dan nog invloed te hebben op dit koopgedrag. Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor koud bellen, telefoneren zonder dat er vooraf op welke manier dan ook kennis is gemaakt. Klanten hebben al een duidelijk beeld van wat ze willen.

Social selling dus iets voor mkb?

Het is dus voor de ondernemer belangrijk al tijdens het beslisproces van de klant in beeld te zijn om zijn specifieke klant te kunnen bereiken. Kennis over potentiele klanten en hun koopproces is belangrijker dan ooit. Alleen zo kan de ondernemer op het juiste moment via het juiste kanaal of apparaat op een mogelijke behoefte van een klant inspelen. Dat vereist een andere aanpak, een omnichannel benadering. Dat kan met social selling.

De klant kan kiezen tussen enkele kanalen. De kanalen zijn niet op elkaar afgestemd. Het bedrijf bepaalt voor de klant welk kanaal het beste bij zijn vraag past.

De klant gebruikt enkele kanalen, die op elkaar zijn afgestemd. Het bedrijf bepaalt voor de klant welk kanaal het beste bij zijn vraag past.

Bij de omnichannel benadering gebruikt de klant heel veel kanalen, die op elkaar zijn afgestemd. De klant bepaalt zelf welk kanaal het best past bij zijn vraag.