!Bewust sociaal op web
blog

Waarom social selling meer omzet oplevert

Bij social selling ga je niet zelf op zoek naar klanten maar laat je de klanten jou vinden. Een klant komt met een vraag bij jou en je probeert deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Door de antwoorden ben je in staat de behoefte vroegtijdig te signaleren. Daardoor kun je op het juiste moment een offerte bij de klant neerleggen. Je zult dus daar zichtbaar moeten zijn waar je klant is. Dat betekent dat je je ideale klant en zijn klantreis moet kennen. Op die social media aanwezig moet zijn waar je klant ook is. Lees verder of klik

Toelichting; schematische weergave van de klantreis.

De schematische klantreis bestaat globaal uit 10 fases. De klantreis kan natuurlijk de latente behoefte overslaan als de behoefte urgent is, bijvoorbeeld als het koffiezetapparaat er ineens mee ophoudt. En niet alle klanten worden ambasadeurs. Het liefst natuurlijk wel.

Toelichting figuur: de sales funnel.

Voor social selling wordt per klant het proces van contact tot verkoop in beeld gebracht, de klantreis. Dat kan schematisch maar ook als trechtervorm, de salesfunnel. Deze bestaat uit vier fasen.

Social selling; klanten jou laten zoeken

Social selling betekent dat je als ondernemer zichtbaar bent op internet en social media (stap 5 van het social selling model). Niet zelf naar klanten zoeken, maar gevonden worden door klanten. Dus een website met veel unieke en voor de klant relevante content, die een hoge positie heeft in Google´s zoeklijsten. Een mobielvriendelijke website, die snel laadt op het 3G-netwerk. Vanwege de korte berichten op social media is, dit medium ook geschikter voor mobiele toepassingen. Des te groter de kans dat de klant je vindt.

printscrn 1: schreenshot Google´s zoekopdracht."Wie verkoopt de allerkleinste fotocamera ter wereld?"

Hieronder vallen bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedin, Tik Tok etc.

platforms waarop kennis gedeeld wordt of fora voor bepaalde doelgroepen.

Maar ook communicatiemidellen zoals WhatsApp, Skype,

De term social media definieer ik ruim.

Kansrijkere verkoop als klant hiervoor klaar is

Social selling betekent niet een offerte bij een klant neerleggen op een minder geschikt moment. Maar de vraag op het moment dat de klant daar klaar voor is omzetten in een verkoop. Als ondernemer zal je dus een duidelijk beeld moeten vormen van deze klant, zijn koopproces en de momenten, waarbij de klant in beeld komt; de touchpoints. Bijvoorbeeld de website bezoekt of fysiek in de winkel komt. Met andere woorden de klantreis moet duidelijk zijn. Verder is het handig een buyer persona op te stellen. Dit is een gedetailleerd, semi-fictief profiel van jouw klant. Daarvoor zijn technische oplossingen mogelijk, die data opleveren, waarop jij als ondernemer kunt sturen.

printscrn 2: online touchpoint Mijn Bedrijf op Google maps. via een vermelding van Google´s Mijn bedrijf op Google maps komt de klant in contact met mijn website.

Toelichting foto; terras aan de Nieuwekade in Utrecht; een voorbeeld van een offline touchpoint, een cafe.

De trechtervormige klantreis, salesfunnel, bestaat in het algemeen uit vier fasen; Bij normale marketing en sales is de weergave een trechter omdat de kans dat een lead doorgaat naar de volgende fase steeds kleiner wordt. De salesfunnel voor social selling wordt juist wijder onderaan omdat ambasadeurs weer nieuwe klanten kunnen opbrengen. Bovendien is de ondernemer al in beeld in de fase bewustzijn.

Door keuzes doelgericht verkopen en meer omzet

Social selling betekent keuzes maken. Door welke klant wil jij als ondernemer gevonden worden. Dit dwingt jezelf dus ook goed na te denken over waarom je iets maakt of verkoopt. Voor wie doe je het. Dit makt het verkoopproces in feite doelgerichter.Hierdoor maak je meer kans op omzet.

Bijschrift: Kasteel de Haar zou op een dag als deze een mooi offline touchpoint voor fantasy liefhebbers kunnen zijn·

Heb je hulp nodig bij het definieren van de schematische of trechtervormige klantreis, het definieren van doelstellingen of je missie neem dan contact met me op.

Touchpoints zijn momenten of kanalen waarop de klant contact heeft met je bedrijf. Iedere keer dat een consument in aanraking komt met een touchpoint, zal zijn of haar beeld en /of mening van je bedrijf en je producten (diensten) veranderen. Een customer journey vindt natuurlijk zowel online als offline plaats. Dus je kunt ook onderscheid maken tussen online en offline touchpoints. Deze staan natuurlijk niet los van elkaar. Je social brand op social media is natuurlijk een online touchpoint