Hoe beeld je social selling uit?

Geplaatst op 03 juli, 2019 / 2 min leestijd

Social selling is als onderwerp best wel lastig uit te leggen. Dus hoe doe je dat en hoe trek je het best de aandacht van je bezoeker. Afbeeldingen kunnen daarmee helpen. Een goede foto, een duidelijke grafiek of visual storytelling zeg vaak meer dan een lap tekst. Maar hoe verbeeld je social selling? In mijn volgende blog probeer ik social selling als afbeelding weer te geven. Wil je weten of ik daarin geslaagd ben, dan is dit blog voor jou.

Hoe beeld je iets abstracts uit

Het simpelste lijkt dus om zelf een foto te nemen of met een fotobewerkingsprogramma aan de slag te gaan. En dan begint het echt werk. Een smartphone is nog makkelijk te fotograferen en geeft ook duidelijk weer wat er mee bedoeld kan worden. Maar hoe beeld je een best wel abstract onderwerp als social selling uit? Welk onderwerp associeer je daarmee?

Afbeeldingen noodzakelijk bij aantrekkelijke uitleg social selling

Zakelijk Instagram of Pinterest bestaan bijna alleen maar uit afbeeldingen en foto´s. Als je aan social selling doet dan kun je eigenlijk niet zonder deze social media. Wil je dit op een aantrekkelijke manier doen, dan kun je bijna niet zonder afbeeldingen. Dus eigenlijk best wel gek als je het onderwerp zelf niet in een afbeelding kunt vatten, toch?

Social selling intuïtief met symbolen weergeven

Als je dan naar een geschikte oplossing zoekt, kom je van zelf eigenlijk op symbolen en iconen. Deze roepen vaak direct bepaalde associaties bij de lezer op en zijn eigenlijk het meest effectief. Zo worden tandwielen of raderen altijd bijna geassocieerd met instellen of regelen. En is een wolkje vaak meteen de weergave van de cloud. Een zandloper geeft tijd weer. Etc.

"symbolen en iconen, die meteen een associatie oproepen - Utrecht social selling" Afbeelding 1: symbolen, die meteen een associatie opreoepen.

Social selling: voor klant zichtbaar als deskundige

Wat betekend social selling dan. Voor mij is dat onder andere de interactie tussen klant en ondernemer via de diverse social media platforms en een responsive en mobile first website. De klant is op zoek naar informatie, die aan zijn behoefte voldoet of aan zijn vraag beantwoord. De ondernemer probeert zichtbaar te zijn als deskundige, die de informatie kan verschaffen en wil dus online gevonden worden. Daarnaast probeert de ondernemer aan social listening te doen. Luisteren naar de klant op social media.

De klant kiest het medium voor de vraag

Social selling houdt daarbuiten niet op. Als de klant na het lezen van een post of zien van een blog navraag doet bij vrienden, een brief per post stuurt aan de ondernemer, via skype contact zoekt of de winkel binnenloopt is dat voor mij ook nog social selling. Het uiteindelijk doel is natuurlijk dat de klant de ondernemer bereikt en dat deze de klant zodanig helpt dat deze tevreden is over de dienst of product en deze afneemt. De klant bepaalt via welk media de vraag gesteld wordt. Ik ben aan de slag gegaan met de afbeelding en benieuwd of ik hierin geslaagd ben. Zie onderstaande afbeelding!

"social selling in beeld gebracht - Utrecht social selling" Afbeelding2: social selling in beeld gebracht.

Whatsapp:

telefoon:

email:

Geplaatst op: 03 juli, 2019 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 04 december, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;