Hoe beeld je social selling uit?

Geplaatst op 03 juli, 2019 / 4 min leestijd

Social selling is als onderwerp best wel lastig uit te leggen. Dus hoe doe je dat en hoe trek je het best de aandacht van je bezoeker. Afbeeldingen kunnen daarmee helpen. Een goede foto, een duidelijke grafiek of visual storytelling zeg vaak meer dan een lap tekst. Maar hoe verbeeld je social selling? In mijn volgende blog probeer ik social selling als afbeelding weer te geven. Wil je weten of ik daarin geslaagd ben, dan is dit artikel voor jou.

Met mijn bedrijf !Bewust sociaal op web wil ik mkb ondersteunen in social selling. Dus je ontkomt er niet aan dat onderwerp uit te leggen in eenvoudig voor iedereen te begrijpen woorden. Tekst alleen maakt een website niet aantrekkelijk, dus ga je zoeken naar ondersteunende afbeeldingen. Maar waar vind je die? En drukt het gevonden plaatje wel exact uit wat je bedoeld? Daarbij komt nog dat je vaak foto´s niet zomaar mag gebruiken in verband met copy write. Of dat je een bronvermelding op je website moet plaatsen. Zaken waar je dan rekening mee moet houden.

Het simpelste lijkt dus om zoveel mogelijk foto´s zelf te nemen of met GIMP, een open source fotobewerkingsprogramma, aan de slag te gaan, bij het maken van een eigen afbeelding of grafiek. En dan begint het echt werk. Een smartphone is nog makkelijk te fotograferen en geeft ook duidelijk weer wat er mee bedoeld kan worden. Een grafiek uit een rapport kun je nog wel gebruiken. Maar hoe beeld je een best wel abstract onderwerp als social selling uit? Afgezien van de technische hindernissen waar je tegen aanloopt, moet je ook nog bepalen wat je fotografeert. Welk onderwerp in welke associatie brengt eigenlijk over wat je met de foto wilt uitleggen of uitbeelden?

Afbeeldingen noodzakelijk bij aantrekkelijke uitleg social selling

Je kunt eigenlijk niet zonder afbeeldingen. Ze maken een website aantrekkelijk om te zien. Ze nodigen uit tot verder scrollen. Ze trekken de aandacht wanneer je iets op Twitter of Facebook post. Een zakelijk Instagram of Pinterest bestaat alleen maar uit afbeeldingen en foto´s. Als je aan social selling doet kun je eigenlijk niet zonder deze social media. Dus wil je iets aan sociaal selling doen, dan kun je bijna niet zonder afbeeldingen. Dus eigenlijk best wel gek als je het onderwerp zelf niet in een afbeelding kunt vatten, toch?

Dus aan de slag dan maar. Voor je begint nog even het volgende. Uitbeelden is één, maar daarbij komt ook nog dat niet alle afbeeldingen even geschikt zijn om goed op zowel smartphones, Ipads, tablets of desktops weer te geven. Wat eigenlijk wel belangrijk is voor responsieve mobile first websites en het feit dat de meeste van ons toch eerst op een smartphone kijken voor informatie. Daarnaast zijn sociaal media vaak een veel geraadpleegde bron. Ieder social media platform heeft specifieke eisen wat afmetingen van plaatjes betreft. Voldoe je daar niet aan dan wordt de afbeelding afgekapt en slecht getoond. Dat wil je niet als je de aandacht van de kijker wilt houden.

Social selling intuïtief met symbolen weergeven

Dat zijn eigenlijk in een notendop de problemen bij het in beeld brengen van social selling. Als je dan naar een geschikte oplossing zoekt, kom je van zelf eigenlijk op symbolen en iconen. Deze roepen vaak direct bepaalde associaties bij de lezer op en zijn eigenlijk het meest effectief. Dat doen ze zowel klein als groot weergegeven, zolang ze maar herkenbaar zijn. Zo worden tandwielen of raderen altijd bijna geassocieerd met instellen of regelen. En is een wolkje vaak meteen de weergave van de cloud. Een zandloper geeft tijd weer. Etc.

Je kunt ook wel tekst in een plaatje gebruiken, maar het nadeel van tekst is dat het lettertype groot gekozen moet worden en je dan weinig tekst kunt gebruiken in de afbeelding. Het kan dus wel maar moet zo simpel mogelijk en in een bepaalde minimale lettergrootte. Je wilt niet dat verhouding tekst beeld zodanig wordt dat tekst overheerst. De afbeelding wordt minder aantrekkelijk en waarschijnlijk niet bekeken. Je wilt ook niet dat lettertype van de tekst zo klein wordt dat deze niet leesbaar is op een smartphone of Twittercard. Of dat het geheel zo vol en chaotisch lijkt dat je moeite moet doen om het geheel te begrijpen.

"symbolen en iconen, die meteen een associatie oproepen - Utrecht social selling" Afbeelding 1: symbolen, die meteen een associatie opreoepen.

Je moet dus eigenlijk per website of social media platform een afbeelding van bepaalde afmeting samenstellen uit symbolen en tekens die samen de associatie social selling oproepen. De lezer moet de afbeelding intuïtief associëren met het onderwerp. Je moet het wezen van social selling dus terugbrengen tot de kern. Dit helpt je ook bij de metadescription, tekst bij Twittercards en Open Graph en bij het toepassen structured data, code die Google helpt te bepalen of jouw informatie bij de zoekopdracht past. Deze hebben allemaal een maximum in aantal toegestane karakters. Dus ben ik gaan nadenken over hoe social selling in zo min mogelijk woorden en tekens kan weergeven. Om daarna het beeld er bij te zoeken.

Social selling: voor klant zichtbaar als deskundige

Social selling is voor mij de interactie tussen klant en ondernemer via de diverse social media platforms en een responsive en mobile first website. De klant is op zoek naar informatie, die aan zijn behoefte voldoet of zijn vraag beantwoord. De ondernemer probeert zichtbaar te zijn als deskundige, die de informatie kan verschaffen en wil dus online gevonden worden. Daarnaast probeert de ondernemer aan social listening te doen. Het identificeren van een aantal mensen op social media platforms, die potentieel een klant kunnen worden. Door het delen van posts en het plaatsen van berichten op de betreffende profielen probeert hij de aandacht van hun te trekken.

De klant kiest het medium voor de vraag

Social selling houdt daarbuiten niet op. Als de klant na het lezen van een post of zien van een blog navraag doet bij vrienden, een brief per post stuurt aan de ondernemer, via skype contact zoekt of de winkel binnenloopt is dat voor mij ook nog social selling. Het uiteindelijk doel is natuurlijk dat de klant de ondernemer bereikt en dat deze de klant zodanig helpt dat deze tevreden is over de dienst of product en deze afneemt. De klant bepaalt via welk media de vraag gesteld wordt. Ik ben aan de slag gegaan met de afbeelding en benieuwd of ik hierin geslaagd ben. Zie onderstaande afbeelding!

"social selling in beeld gebracht - Utrecht social selling" Afbeelding2: social selling in beeld gebracht.

Whatsapp:

telefoon:

email:

Geplaatst op: 03 juli, 2019 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 17 maart, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;