!Bewust sociaal op web
blog

4 manieren om Google's zoeklijst te beïnvloeden.

Geplaatst op 04 mei, 2019 / 4 min leestijd

Het doel van een website is om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken. Het is jouw online touch point, de plek waar de potentiële klant jou, jouw product of jouw dienst leert kennen. En dus met jouw bedrijf in contact komt. Voor je onderneming, die aan social selling doet, is bereikbaar zijn ook belangrijk. Wil je hier meer over weten?

Als je aan social selling doet, wil je gevonden worden door klanten op zoek naar informatie. Je plaatst unieke content op de bedrijfswebsite waardoor consumenten jou als deskundige gaan zien en je willen bereiken voor vragen. Je zorgt dat deze unieke content veel zoekwoorden bevat die gebruikt worden door jouw doelgroep. Zodat je doelgroep jou vindt.

Unieke content van invloed voor Google

Om goed gevonden te kunnen worden is het dus belangrijk dat zoekmachines zoals Google jouw website op een hoge positie in de zoeklijsten plaatst. Het liefst natuurlijk op nummer 1. Google doet dit met behulp van een algoritme. Factoren van invloed hierop zijn onder andere de snelheid waarmee de website laadt, hoe gemakkelijk een website op een smartphone te benaderen is, de mate van social media interactie, maar ook hoe uniek de content is, die je aanbiedt op je website. In dit blog gaan we nader in hoe je dit laatste kunt gebruiken voor een prominente plek voor je website.

Door structured data help je Google

Naast een hoge positie in Google´s zoeklijsten is natuurlijk het ultieme doel dat Google jouw content zo uniek beschouwd, dat jij een plek verdient in de knowledge graph card. Dit is de output van de knowledge graph database en de rechterkolom van het zoekresultaat op je scherm. In deze database zijn alle eerdere zoekopdrachten van mensen met betrekking tot een bepaald onderwerp, persoon, film, etc. verzameld. Het is Google´s poging om haar doelgroep beter te kunnen bedienen. Om ervoor te zorgen dat de Google zoekmachine de zoekopdracht beter begrijpt, waardoor de kans op een onjuist antwoord veel kleiner is. Maar ook voor je website een kans om prominenter in beeld te komen.

"sweergave van de code van structured data | advies en ondersteuning social selling MKB in Utrecht" Afbeelding 1: Weergave van structured data.

Hoe unieker de posts zijn op diverse social media platforms, des te groter de kans is dat mensen deze delen, liken of hierop reageren. Wat ook weer tot meer social media verkeer naar je website kan leiden. Een afbeelding maakt zo'n post ook weer aantrekkelijker. Een goede beknopte beschrijving en titel nodigt uit tot verder klikken. Het helpt ook bij social listening, het volgen en reageren op posts van voor jouw interessante personen, waarbij je hoopt op meer bezoekers. In dit blog gaan we het hebben over meta description tag, structured data, twittercards en Open Graph. Door jou gemakkelijk aan te passen en een manier om de plek van je website in de zoeklijsten te beïnvloeden.

Wat is structured data en Open Graph

Even een korte uitleg hiervan. De meta description tag is een regel in je HTML document, die terugkomt in de zoekresultaten van Google. Per positie van de zoeklijst geeft het een korte beschrijving van de inhoud van de webpagina. Structured data is code op je website, die Google helpt om meer inzicht te krijgen over wat voor informatie op de website staat en wat het belang hiervan is voor de zoekopdracht. Deze informatie wordt letterlijk van je website geschrapt. Open Graphs is code dat aangeeft welke afbeelding, titel en beschrijving social media platforms zoals Facebook moet nemen om in een post te plaatsen, waarin een link van de website staat. Twittercards zijn tenslotte de twittervariant hiervan.

"weergave van een twittercard | advies en ondersteuning social selling MKB in Utrecht" Afbeelding 2: Weergave van een twittercard.

Meta description tags komen terug in de zoeklijsten. Google gebruikt ze om de waarde voor de zoekopdracht, dus de positie van de zoeklijst te bepalen. Deze mag niet te lang zijn omdat de tekst anders met … afgebroken wordt weergegeven. Structured data worden door Google gebruikt om te bepalen waar de informatie in de knowledge graph database wordt opgeslagen. Ook gebruikt Google ze per zoekpositie om reviews, breadcrumbs of recepten direct in de zoeklijsten weer te geven. Daar kunnen dan ook foto´s bij staan. Open Graph en twittercards bepalen de aantrekkelijkheid van de post en of iemand doorklikt naar je website. Dus hoe groot de social media interactie met je website is.

Het doel van je website is gevonden en daadwerkelijk bezocht worden. Het is dus van belang dat minimaal een zoekwoord van je zoekwoordenopdracht in je meta description tag te laten terugkomen met een call to action. Want als er geklikt wordt op de link heb je een websitebezoeker. Structured data is wat minder beïnvloedbaar. Het is gewoon zaak om Google duidelijk te maken dat de informatie op jouw website heel belangrijk is voor de zoekopdracht, waarmee jij hoopt gevonden te worden. Dus dat jouw informatie bij de knowledge graph card te vinden is. En een review of recept verrijkt de zoekopdracht.

Google mijn Bedrijf is knowledge graph card

Een bijzondere knowledge graph card is Google mijn bedrijf. De informatie, die hierop te vinden is gemakkelijk via een dasbord van Google mijn bedrijf aan te passen en bevat alle informatie die de zoekopdracht op jouw bedrijfsnaam oplevert, maar feitelijk ook de informatie van zoekopdrachten van anderen naar je bedrijf. Je kunt als eigenaar je bedrijfsnaam claimen bij Google en zo het dashbord benaderen. Er staan foto´s adresgegevens, openingstijden, advertenties, je posts en reviews van gebruikers op. Ook kun je zo naar je website doorklikken en sta je op Google maps vermeldt.

"Logo Google mijn bedrijf | advies en ondersteuning social selling MKB in Utrecht" Afbeelding 3: logo Google mijn bedrijf.

Voor Open graph en twittercards geldt wat mij betreft ook dat minimaal een zoekwoord en call to action in de beschrijving voor moet komen. De beschrijving mag niet te lang zijn anders wordt deze met … afgebroken en weet de bezoeker niet wat de post inhoudt. De afbeelding moet een minimale afmeting hebben bij Open Graph, anders wordt hij te klein en onduidelijk weergegeven. Bij twitercards kun je kiezen tussen een grote en kleine afmeting. Maak je geen gebruik of verkeerd gebruik van twittercards en Open Graph, dan wordt een willekeurige afbeelding van de website in de post geplaatst met daarbij waarschijnlijk de eerste zin van de website, die afgebroken wordt met …

Benut deze opties voor social selling

Meta description tags, structured data en twttercards en Open Graph zijn niet moeilijk om toe te passen maar wel heel handig om op je website te hebben. De beperkte lengtes van de beschrijvingen en titels zorgen voor wat gepuzzel, maar het dwingt je om je boodschap, je verhaal, zeer beknopt, zeer duidelijk en ook nog eens SEO proof weer te kunnen geven. Zeker handig voor weergaven op smartphones. En bij meer websiteverkeer neemt het aantal bezoekers toe. Als je verhaal ook nog eens uniek is zullen bezoekers langer blijven en neemt de kans op klanten toe. Dus ik zou ze voor social selling zeker niet links laten liggen FacebookTwitterLinkedInEmailFacebook Messenger

Wil je meer weten over dit onderwerp of ondersteuning, neem dan contact met me op.

Whatsapp:

telefoon:

email:

Geplaatst op: 04 mei, 2019 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 17 maart, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;

Definitie blog

Het begrip blog heeft volgens het Algemeen Nederlands Woordenboek 4 verschillende betekenissen:

1) bericht op een weblog; post op een blog

2) weblog over je eigen persoonlijke leven; blog over jezelf

3) weblog over een bedrijf; blog over een bedrijf

4) logboekachtige website of logboekachtig deel van een website waarop persoonlijke en/of zakelijke informatie over de activiteiten van een persoon of bedrijf te vinden is die regelmatig wordt ververst en aangevuld en die in omgekeerd chronologische volgorde gepresenteerd wordt, dus met het laatste nieuws bovenaan

Op deze pagina zal ik iedere maand een blog proberen te posten over een onderwerp dat een relatie heeft met het onderwerp social selling.

Website gebouwd door Iwan Koenderman © 2020