4 manieren om Google's zoeklijst te beïnvloeden.

Geplaatst op 04 mei, 2019 / 4 min leestijd

Het doel van een website is om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken. Het is jouw online touch point, de plek waar de potentiële klant jou, jouw product of jouw dienst leert kennen. En dus met jouw bedrijf in contact komt. In feite jouw online dependance van je bedrijf. Voor je onderneming, die aan social selling doet, is bereikbaar zijn ook belangrijk. Wil je hier meer over weten?

Unieke content belangrijk voor social selling

Als je aan social selling doet, wil je gevonden worden door klanten op zoek naar informatie. Je plaatst unieke content op de bedrijfswebsite waardoor consumenten jou als deskundige gaan zien en je willen bereiken voor vragen. Je zorgt dat deze unieke content veel zoekwoorden bevat die gebruikt worden door jouw doelgroep. Zodat je doelgroep jou vindt.

Unieke content van invloed op Google

Om goed gevonden te kunnen worden is het dus belangrijk dat zoekmachines zoals Google jouw website op een hoge positie in de zoeklijsten plaatst. Het liefst natuurlijk op nummer 1. Google doet dit met behulp van een algoritme. Factoren van invloed hierop zijn onder andere de snelheid waarmee de website laadt, hoe gemakkelijk een website op een smartphone te benaderen is, de mate van social media interactie, maar ook hoe uniek de content is, die je aanbiedt op je website. In dit blog gaan we nader in op een aantal manieren hoe je Google kunt helpen te bepalen hoe uniek jouw content is. En hoe je dit laatste kunt gebruiken voor een prominente plek voor je website.

"weergave van de code van structured data | advies en ondersteuning social selling MKB in Utrecht"Afbeelding 1: Weergave van structured data.

Door structured data help je Google

Google stelt per zoekopdracht en database samen. Deze heet de knowledge graph database. De output hiervan geeft Google in de rechterkolom van het zoekresultaat op je scherm. In deze database zijn alle eerdere zoekopdrachten van mensen met betrekking tot een bepaald onderwerp, persoon, film, etc. verzameld. Het is Google´s poging om haar doelgroep beter te kunnen bedienen. Om ervoor te zorgen dat de Google zoekmachine de zoekopdracht beter begrijpt, waardoor de kans op een onjuist antwoord veel kleiner is. Maar ook voor je website een kans om prominenter in beeld te komen. Het meest optimale zou natuurlijk zijn dat jij een plek verdient in deze knowledge graph card. Met structured data help je Google hierin. Altijd handig dus!

Google mijn Bedrijf is knowledge graph card

Een bijzondere knowledge graph card is Google mijn bedrijf. De informatie, die hierop te vinden is gemakkelijk via een dashbord van Google mijn bedrijf aan te passen en bevat alle informatie die de zoekopdracht op jouw bedrijfsnaam oplevert, maar feitelijk ook de informatie van zoekopdrachten van anderen naar je bedrijf. Er staan foto´s adresgegevens, openingstijden, advertenties, je posts en reviews van gebruikers op. Ook kun je zo naar je website doorklikken en sta je op Google maps vermeldt.

"Logo Google mijn bedrijf | advies en ondersteuning social selling MKB in Utrecht"Afbeelding 2: logo Google mijn bedrijf.

Open Graph helpt vergroten social media verkeer

Hoe unieker de posts zijn op diverse social media platforms, des te groter de kans is dat mensen deze delen, liken of hierop reageren. Wat ook weer tot meer social media verkeer naar je website kan leiden. het is een van de factoren van Google`s algoritme. Een afbeelding maakt zo'n post ook weer aantrekkelijker. Het helpt ook bij social listening, het volgen en reageren op posts van voor jouw interessante personen, waarbij je hoopt op meer bezoekers. Open Graph geeft je handvaten om hierop meer grip te krijgen.

Samenvattend hoe de 4 opties kunnen helpen

Even een korte samenvattende uitleg. De meta description tag wordt door Google gebruikt om per zoekpositie een korte beschrijving van de inhoud van de webpagina in de zoekresultaten terug te laten komen. Structured data is code op je website, die Google helpt om meer inzicht te krijgen over wat voor informatie op de website staat en wat het belang hiervan is voor de zoekopdracht. Deze informatie wordt letterlijk van je website geschrapt. Open Graphs is code dat aangeeft welke afbeelding, titel en beschrijving social media platforms zoals Facebook moet nemen om in een post te plaatsen, waarin een link van de website staat. Twittercards zijn tenslotte de Twittervariant hiervan. Google mijn bedrijf is een bijzonder knowledge graph card.

"weergave van een twittercard | advies en ondersteuning social selling MKB in Utrecht"Afbeelding 3: Weergave van een twittercard.

Wat is structured data en Open Graph

Meta description tags komen terug in de zoeklijsten. Google gebruikt ze om de waarde voor de zoekopdracht, dus de positie van de zoeklijst te bepalen. Structured data worden door Google gebruikt om te bepalen waar de informatie in de knowledge graph database wordt opgeslagen. Ook gebruikt Google ze per zoekpositie om reviews, breadcrumbs of recepten direct in de zoeklijsten weer te geven. Daar kunnen dan ook foto´s bij staan. Open Graph en twittercards bepalen de aantrekkelijkheid van de post en of iemand doorklikt naar je website. Dus hoe groot de social media interactie met je website is. Google mijn bedrijf kun je zelf vormgeven.

Benut deze 4 opties voor social selling

In dit blog hebben we het gehad over over 4 manieren om Google´s zoeklijst te beïnvloeden. De meta description tag, structured data, Open Graph/twittercards en Google Mijn Bedrijf. Ze zijn niet moeilijk om toe te passen maar wel heel handig om op je website te hebben. Ze helpen bij het genereren van meer websiteverkeer waardoor het aantal bezoekers toeneemt. Als je verhaal ook nog eens uniek is zullen bezoekers langer blijven en neemt de kans op klanten toe. Dus ik zou ze voor social selling zeker niet links laten liggen

Geplaatst op: 04 mei, 2019 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 18 december, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;

Zwart wit foto van Ir. Iwan Koenderman | advies en ondersteuning in social selling aan mkb

Website gebouwd door Iwan Koenderman © 2021