Crawlspider + lezer beide blij, kan dat?

Geplaatst op 16 september, 2018 / 9 min leestijd

Social selling; jezelf presenteren als expert door zoveel mogelijk unieke content op social media en je website te delen. Dat betekent dus dat je website goed vindbaar moet zijn en op een hoge positie staat in de Google's zoeklijsten. Maar kan dat ook met een voor de lezer aantrekkelijke website? Aan de hand van mijn eigen website probeer ik daar achter te komen.

Voor social selling is een hoge plek van je website in de Google's zoeklijst handig, als je gevonden wilt worden. Dus een mobielvriendelijke site, die sneller dan 3 sec laadt op 3G, met unieke content. De kop moet “crawlspider” vriendelijk zijn en tegelijkertijd pakkend voor de lezer.

Volgens Neil Patel

Het merendeel van bovenstaande beweringen komt van Neil Patel, die door Wall street journal een topbeinvloeder op het web genoemd word en door Forbes een van de top 10 marketeers. Ik kwam onder andere op hem doordat mijn website www.bewustsociaalopweb.nl op dit moment volgens de website voor het testen van de laadsnelheid van Google een laadtijd heeft van 4s op 3G. Diezelfde website zegt hierover dat ik hierdoor 10% bezoekers verlies.

Dat was dus een reden om er toch eens in te duiken. Ik ben op het internet dus naar allerlei SEO waarheden en tips gaan zoeken om te kijken of ik mijn website überhaupt sneller kan krijgen wat laadtijd betreft. In mijn volgende blog probeer ik dat uit te vinden. Mijn zoektocht naar de ideaal hoog in de zoeklijsten van Google scorende en goed vindbare website leidt verder langs websites als die van Frankwatching en vavry. Neil Patel beweert dat een website zowel optimaal voor Google als voor de bezoeker moet zijn.

Omdat ik social selling belangrijk vind probeer ik dit letterlijk op het volgende blog toe te passen en te kijken op welke punten ik mijn website nog hoger bij Google kan krijgen. Dat betekent meteen dat mijn website ook snel op een 3G netwerk moet laden en mobielvriendelijk moet zijn. Ik ervaar hierbij hoe het is om te puzzelen met woorden en de posities van inhoud. Waar heb ik invloed op en waar niet. Een bewuste afweging van wat je wel en wat je niet op je website plaatst wordt hierdoor noodzakelijk. Mijn blogs veranderen van nu af aan mee.

test my site with google Afbeelding 1: screenshot testrepport van de laadsnelheid.

Neil Patel zegt dus eigenlijk dat als je goed gevonden wilt worden, je iets interessant te bieden moet hebben voor zowel de bezoeker van je website als de Googlebot. Voor de bezoeker omdat je wilt, dat deze zo lang mogelijk op je website blijft. Bovendien wil je dat jouw bezoekers veel naar je andere pagina´s doorklikken. Voor de Googlebot geldt dit, omdat deze jouw content volgens een ingewikkelde algoritme beoordeeld, waardoor je hoog in Google´s zoeklijsten terecht komt en dus weer eerder door de bezoeker gevonden wordt. Mobielvriendelijkheid en snel laden op een 3G netwerk zijn andere bepalende factoren hiervoor. En zo hangt alles samen.

Mobiel eerste contactpunt bezoeker

Omdat het merendeel van de mensen tegenwoordig eerder op de mobiel naar een website kijkt dan op een desktop, is het schermpje van je mobiel dus je eerste contactpunt met je mogelijke bezoeker. Als de daar zichtbare inhoud voldoet aan mobielvriendelijkheid, sneller laad dan 3 seconde en ook nog eens interessant is om te lezen, heb je wellicht een nieuwe fan en is ook de crawlspider happy. Natuurlijk moet de rest van je website wat laadtijd betreft hierbij naadloos aansluiten. Je wilt geen schokkende overgangen, waardoor je website minder aantrekkelijk wordt. Het belangrijkste van je blog moet dus hier neergezet worden.

En daarmee kom ik dan meteen bij het volgende. Een webpagina bestaat uit meer dan alleen de content, de tekst. Je wilt ook dat je bezoeker de website mooi vindt, om te blijven kijken. Een website is dus opgemaakt om er aantrekkelijk uit te zien. Een website bevat foto´s, pop-ups, formulieren, alertboxen etc. Dat maakt de website spannend of functioneel. De opmaak wordt bepaald door de stijlelementen, de toeters, de bellen de popups en de sociaal media buttons etc. door Javascript. Het doorsturen, opslaan en opzoeken van stukjes tekst, dus bijvoorbeeld de formulieren, door scripts. Al deze elementen hebben invloed op de laadtijd.

Website optimalisatie aanbevelingen

Alle webtools zoals pagesights, gtmetrix en pingdom geven aanbevelingen, die met deze laadtijd te maken hebben. Wanneer een browser een webpagina ophaalt, maakt deze contact met de server. Het maken van de verbinding kost tijd, het script voor de beveiliging kost laadtijd. Daarna vindt de download plaats. Grotere content kost meer laadtijd. Vervolgens heeft de browser tijd nodig om de inhoud te verwerken en weer te geven. Het soort weergaven van aantal verzoeken en verbindingen, die gemaakt moeten worden vind je in de zogenaamde watervallen. Hoe meer verzoeken hoe langer de laadtijd. Foto´s moeten geoptimaliseerd worden. Zo verkleind dat de kwaliteit hetzelfde blijft.

"screencapture van een waterfall" Afbeeling 2: een zgn. waterfall geeft het processen aan dat betrokken is bij het laden van een website.

Omdat je geen onopgemaakte witte pagina met tekst wilt hebben krijgt het element, die de opmaak bepalen, voorrang. Bij het laden van Javascript stopt het laden van HTML. En grote fotobestanden houden de boel op. Het is dus belangrijk dat de tijd waarin de inhoud het eerst zichtbaar is, het kortst is.

En zo komen we weer bij het scherm van de smartphone terecht. Het eerste contactpunt met je mogelijke fan. De plek waar de Googlebot bepaald of hij jouw website hoog in de Google zoeklijst plaatst. In dit blog probeer ik onder ander de tips van Neil Patel en de aanbevelingen van diverse SEO rapporten eens daadwerkelijk toe te passen. Om zo te kijken waar ik nog meer op SEO kan scoren en of het voor mij überhaupt mogelijk is om hieraan te voldoen. Doel een snelle site, die er aantrekkelijk uitziet met formulieren, sociaal emoticons en Google Analytics. Ik ben benieuwd.

Welke invloed heb ik op laadtijd optimalisatie?

Laat ik eens een aantal van zijn beweringen toepassen op dit blog. Neil Patal beweerd in How to create search engine friendly titel tags dat als je de titel van je blog zowel voor de lezer als voor de zoekmachine tegelijk schrijft, je succes kan boeken in je SEO. Dus een hoge plek in de zoekresultaten van Google.Mijn blogtitel heb ik geprobeerd de lezers nieuwsgierigheid op te wekken voor een artikel over een hoge zoekpositie in Google`s zoeklijsten en ik wil daarbij natuurlijk een aantrekkelijke website want ik wil ook dat lezers mijn verhaal blijven doorlezen. Daarnaast heb ik mijn Galaxy S4 er eens bijgepakt om te kijken hoe alles eruitziet.

"het scherm van een Samsung S4" Afbeelding 3: het zichtbare gedeelte op het scherm van een smartphone.

Mijn website heb ik opgebouwd met Bootstrap 4. Zie hiervoor mijn eerdere blog Bootstrap or not to Bootstrap, Bootstrap is responsive en mobile first. Wat voor een hoge positie in de Google zoeklijst natuurlijk weer een pre is. Nadeel is dat deze frameworks voor iedere toepassing geschikt moeten zijn. Hierdoor bevat het de code voor alles wat voor een mogelijke website nodig is. Het bevat dus veel ballast.

De bibliotheek met stijlelementen van Bootsrap is dus vrij groot. Gelukkig heb je bij de keuze voor CDN (content delivery network) Zie ook Wikipedia hierover wel wat vrijheid. Je kunt kiezen voor een CDN Bootstrap CSS min, de minimale bibliotheek. Ik heb ook al artikelen gelezen waarin ze de hele Bootstrap CSS zo strippen dat alleen het voor de website nodige overblijft en deze dan in de code bovenin de website zetten. Dat scheelt ook laadtijd. Bij mij gaat dat niet op.

Voor Bootstrap Javascript geldt hetzelfde verhaal. Ik heb een Bootstrap js, een bibliotheek voor Javascript, voor de drop down menu's en een bibliotheek voor javascript, voor de poppers, tooltips en popovers, in de website. Verder heb ik Google Analytics, want je wilt natuurlijk je aantal bezoekers en dergelijke meten. Ik heb bij mijn informatieformulier een script nodig om deze te controleren. Want je wilt een soepel en foutloze afhandeling van het versturen ervan. Tenslotte heb ik social media buttons. Ook Javascript. Handig omdat Google ook veel social media verkeer aanmoedigt en natuurlijk is er geen social selling zonder social media. Zo zie je dat je toch nog aardig wat nodig hebt.

Het meeste andere Javascript van mij is third party en daar is weinig aan te optimaliseren qua laadtijd dan. Denk hierbij aan de social media buttons die van mij van Add to Any.

"de addtoany buttons op mijn website" Afbeelding 4: Add to any emicons.

Foto´s zijn groot. Meer content laadt langzamer. Mijn foto´s heb ik zoveel mogelijk geoptimaliseerd en verkleind tot de grootst mogelijke weergave, die nodig is. Je kunt ook denken ik optimaliseer de foto´s gewoon in originele vorm. Dat is niet zo een goed idee. Het kost laadtijd omdat de responsive browser werk heeft om ze te verkleinen. Verder volg ik Neil Patal aanbeveling de de beschrijvingen bij de foto´s zoveel mogelijk te benoemen voor de websitevriendelijkheid, lees aantrekkelijkheid voor bezoeker om te blijven. Why Meta Tags Are So Important for Your Online Marketing Efforts.

AMP wel of niet

Vaak zie je bij webtest sites als testmysite.withgoogle.com een aanbeveling tot AMP (accelerated Mobile pages). Deze hebben als twee belangrijke kenmerken dat de pagina´s uitgeklede versie van blogs en artikelen zijn en Google deze op eigen servers cached, lees tijdelijk opslaat. Hierdoor laden deze pagina´s super snel. In De 10 principes van Accelerated Mobile Pages (AMP) kun je hierover meer lezen. AMP pages bestaan uit AMP HTML, AMP js en AMP CDN.

"Het symbool van AMP pages" Afbeelding 5: het symbool voor Accelerated Mobile Pages.

Neil Patel zegt hierover in The Definitive Guide to Accelerated Mobile Pages (AMP) Dat onderzoek van KISSmetrics uitwijst dat 40% van de mensen afhaakt als een webpagina op mobiel trager laadt dan 3 sec. En dat als je een webshop hebt je dit dus omzet kost. AMP pages worden beter gepositioneerd in Google's zoeklijsten en laden sneller op mobiel. Hij is een groot voorstander omdat AMP pagina´s super snel laden, beter scoren in mobiele websites en betere tracking mogelijkheden hebben.

Volgens De voordelen en nadelen van AMP + casestudy, heb je door de uitgeklede versies een zeer beperkte of geen merkidentiteit. Jouw AMP pagina ziet er praktisch hetzelfde uit als de concurrenten. Ook converteren en trechteren van je bezoekers wordt moeilijker doordat je geen formulieren hebt en veel Javascript afwezig is. Op een op Frankwatching.com verschenen verkorte versie van dit blog, zegt Ties Morskate van Merkelijkheid zegt hierover “Het onderscheid is nu nog marginaal, maar stel jezelf eens de vraag: is het wel jouw bezoeker, als hij jouw echte website nooit ziet? Komt het er niet op neer dat jij jouw content simpelweg (voor niets) aan Google geeft?” Dat lijkt mij voor social selling niet echt handig. Dus ik laat AMP voorlopig even links liggen.

More better then less

In tegenstelling tot elk gemiddeld boekje over bloggen, waarin staat dat een blog juist kort en bondig en niet meer dan 600 woorden mag bevatten, zegt Neil Patel dat een blog juist meer woorden 2000 tot 2250 moet bevatten om body te hebben en dan vooral met meer unieke content. In zijn blog How Long Should Your Blog Articles Be? (With Word Counts for Every Industry) legt hij uit waarom.

Hij beweerd dat blogs over onderwerpen, waarbij meer in de diepte gegaan wordt, simpelweg niet kort kunnen zijn. Als tweede argument noemt hij dat langere blogs zich meer lenen voor scannen. De meest mensen lezen niet alles maar scannen koppen, onderkoppen en bullets. En tenslotte beweert hij dat het lezen van langere blogs tot meer voldoening leidt bij de lezer. Een korte blog kan die voldoening niet geven.

Ik zelf sluit me daarbij dus grotendeels aan. Ik zelf denk dat je een blog als volgt moet opbouwen. Een kort inleidende alinea je om de lezer te pakken. Veel onderkoppen die te samen het blog samen vatten en per onderkop een korte toelichting op het onderkop met daarin voor de echte doorgewinterde lezer links naar andere artikelen met meer achtergrond informatie. Waarmee je meteen voldoet aan een andere spelregel van Google namelijk veel links leiden tot een hogere waardenering in de Google zoeklijst. Meer hierover ook in het blog van Neil Patel Neil Patel´s Guide to Internal Linking

Uiteindelijk moet je dus een goede balans vinden tussen heel veel nuttige content en de juiste functionaliteit om een aantrekkelijke gebruiksvriendelijke website te krijgen Het blijft gewoon schaven. Je beoordeeld elke functionaliteit op verlies aan laadtijd en nut voor je website. Wees dus kritisch met wat je extra wilt plaatsen. Heb je bijvoorbeeld dat extra stukje Hubspot code of de Google tag manager wel nodig.

Of zoals geconcludeerd wordt in Technische SEO in 2018: waar begin jij met optimaliseren? Maak je website zoveel mogelijk werkend met HTML en voeg Javascript alleen toe als de website gebruiksvriendelijker wordt of er een complexe functionaliteit nodig is. Dit wordt progressive enhancement genoemd.

Verdere zoektocht naar optimalisatie

Je kunt tenslotte ook altijd nog je totale code minimaliseren, als de grootte hiervan de grootste boosdoener qua laadtijd is. Afgezien natuurlijk van fouten in de tekst, niet vriendelijk voor de bezoeker, kun je letten op nutteloze code stukken. Ze staan er wel maar ze dragen niet bij aan de werking. Ook nu nog zijn er divers opties om te schaven.

Alles wat niet derde partij is valt natuurlijk te verbeteren. Mits wat je doet is om spidy te believen, gepaard gaat met een website die de bezoeker verleidt met veel nuttige content. Je kunt natuurlijk ook een duurder abonnement nemen, waarbij je met minder mensen tegelijk op de server zit of waarbij extra server snelheid wordt aangeboden. Je kunt er altijd extra geld tegen aan gooien. En je hebt altijd nog je adworks advertenties en de Facebook campagnes. Een eindtest met testmysite.withgoogle.com laat zien dat ik in ieder geval de 3 sec. laadtijd haal. Nu nog afwachten en kijken of mijn schaven leidt tot een hogere postie in de Google zoeklijst. Reden om toch even mijn andere pagina´s te gaan optimaliseren. Ik heb mijn best gedaan met mijn blog van bijna 2500 woorden. Wel goed volgens Neil Patel.

"screencapture test my site with google" Afbeelding 6: screenshot van het testrapport met de resultaten van de laadsnelheid.

Whatsapp:

telefoon:

email:

Geplaatst op: 16 september, 2018 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 07 december, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;