De 3 stappen voor contact maken: ...

Geplaatst op 24 augustus, 2018 / 2 min leestijd

Een contactformulier op je website is voor social selling natuurlijk een must. Je wilt dat de klant jou vindt en jou als expert vragen kan stellen. Dat kan onder andere via een contactformulier. Echter als je zelf zo een formulier wilt gaan maken en op het web zoekt, vind je vaak alleen maar het template voor het uiterlijk ervan. Het daadwerkelijke versturen van het formulier, het opslaan van de gegevens ervan, dat gaat in een aantal stappen. In een kort blog de globale opzet hiervan.

Een voorbeeld; een te versturen formulier

Stel je wilt een formulier, waarbij de ingevulde gegevens na het drukken op de verzendknop, per mail naar jou gestuurd worden. Dan is het ook handig dat degene, die het formulier invult, daarvan een bevestiging per mail krijgt. En dat de gegevens automatisch in een database komen. Allemaal stuk voor stuk nieuwe uitdagingen.

Stap 1 hoe het formulier eruit ziet

Stap 1 is de vorm van het formulier, de opmaak. Daar vind je nog wel genoeg voorbeelden van op internet. Voor Bootstrap, een responsive mobile first framework, bijvoorbeeld zijn er diverse templates te vinden. Maar met de opmaak alleen kom je er niet. Je wilt ook dat het formulier verzonden wordt. Druk je op verzend knop, dan gebeurd er niets mee.

Stap 2 het versturen via de summitknop

Voor het verzenden per mail en het sturen van de gegevens naar de database is een script nodig. Dat script regelt het versturen van stukjes tekst naar de browser. Op zich is dat script niet zo moeilijk, maar het is heel erg foutgevoelig. Zet een dubbele punt of een puntkomma verkeerd en het doet het al niet meer.

"Ipad met formulier - Utrecht social selling?"Afbeelding 1: IPad met infoformulier.

Stap 3 het controleren en bevestigen

Je wilt de tekstinhoud natuurlijk zelf ook controleren. Dat wat per mail verstuurd of in de database wordt opgeslagen mag natuurlijk geen trash zijn. Dit kan de browser standaard maar omdat niet alle browsers dat doen is het handig om dat nog eens extra zelf te doen. Dat kun je programmeren maar het heeft als een nadeel dat het het inlezen van je webpagina vertraagd.

De tekst mag bovendien ook niet te veel spaties of rare tekens bevatten. Deze kunnen eruit. Daar kun je weer een script voor gebruiken. Tenslotte is het leuk als je klant ook te weten komt dat alles goed is ingevuld en verstuurd. Dat kan bijvoorbeeld met een groene balk waarin tekst verschijnt. Ook dat kun je weer programmeren. Na al deze stappen kun je een werkend formulier op je website hebben.

Geplaatst op: 24 augustus, 2018 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 04 december, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;

Zwart wit foto van Ir. Iwan Koenderman | advies en ondersteuning in social selling aan mkb

Website gebouwd door Iwan Koenderman © 2021