Hoe gaat social selling met Piniterest

Geplaatst op 24 oktober, 2018 / 2 min leestijd

Op Linkedin en Facebook heb ik recent de volgende social selling stelling gepost: "Instagram kan tot meer klanten leiden." Met daarbij de volgende toelichting: "het is geschikt voor mooie foto´s, die de aandacht trekken. Het gelimiteerde aantal getoonde tekens, dwingt je de boodschap kort en bondig te brengen. Als je bezoeker, hierdoor de rest van het bericht met call to action leest, heb je al weer een potentiële klant." Is dit waar of niet? Wil je weten hoe ik over deze stelling denk? klik en lees dan verder.

Pinterest is een social media platform, dat bestaat uit een verzameling van thematische borden. De gebruiker vult deze met van het web geplukte foto´s, waarvan hij een pin maakt. Hierbij worden weblinks geplaatst. Hij kan aangeven voor welk thema hij belangstelling heeft en krijgt dan foto´s voorgesteld. Natuurlijk kan hij ook zelf op zoek gaan naar foto´s of deze uploaden. De borden vormen een verzameling van ideeën over een thema. Door te 'pinnen' brainstormt de gebruiker als het ware en maakt zo zijn beeld over het thema compleet. Een bord is dus eigenlijk een thematische zoekmachine. Pinterest is ook het enige platform waar zoveel links kunnen worden toegepast.

Je presenteren als deskundige mogelijk op Pinterest?

Dit alles maakt Pinterest misschien wel heel interessant voor social selling. De klant van nu zoekt eerst zelf informatie voordat hij een bedrijf benadert. Bij social selling wil je dus juist zichtbaar zijn waar de klant informatie zoekt. Pinterest kan hierin mooi een rol spelen. Je wilt jezelf namelijk als deskundige presenteren. Als je nu zorgvuldig je borden samenstelt met eigen content en gepinde foto´s, dus gecureerde content, kun je aan dit beeld voldoen. Je hoeft echt niet in voeding, woninginrichting of kleding actief te zijn. Ook als je bijvoorbeeld in communicatie of social selling werkt, kun je Pinterest gebruiken. Zolang foto's maar visueel aantrekkelijk zijn met een boodschap.

"Instagram bericht opbouw | advies en ondersteuning social selling mkb in Utrecht" Afbeelding 1:foto smartphone met pin en toelichting.

Groter bereik mogelijk met aantrekkelijke pin.

Het werkt als volgt. Pins worden op borden bewaard en kunnen op hun beurt ook weer 'gepind' worden. Ga zo door. Stel je plaatst bij je blogpagina een aantrekkelijke foto met daarbij een begeleidende tekst of tekst op de foto zelf, dan heb je dus kans dat deze binnen korte tijd onder een specifieke groep belangstellenden wordt verspreid. De pin kun je natuurlijk zelf op een bord bewaren of de foto wordt direct van de blogpagina 'gepind'. Pinterest kan de foto natuurlijk ook presenteren. Met de tekst en foto verspreid je je boodschap en via de link kunnen 'pinners' je bezoeken. Als deze belangstellenden tot je doelgroep behoort heb je zo gratis reclame en bereik.

Pinterest; specifiek richten op doelgroep door 'pinnen'.

Foto´s trekken meer aandacht dan tekst. Een bijkomend voordeel is dat het maken van een foto je dwingt om goed over je boodschap na te denken. Om deze zo compact en visueel aantrekkelijk mogelijk te kunnen presenteren. Je kunt aan visual sorytelling doen, call to actions in de tekst plaatsen. Je kunt natuurlijk een blog opnieuw onder de aandacht brengen door deze met een foto up te daten en te 'pinnen'. Foto´s van andere sociaal media kun je natuurlijk ook 'pinnen'. Social media verkeer naar je website, leidt tot een hogere plaats in Google´s zoeklijsten. Dus zelfs al zit je doelgroep niet op Pinterest dan kan dit social media platform toch nog interessant voor je zijn.

Whatsapp:

telefoon:

email:

Geplaatst op: 24 oktober, 2018 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 17 maart, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;