!Bewust sociaal op web
blog

Hoe gaat social selling met Instagram?

Geplaatst op 30 september, 2019 / 2 min leestijd

Op Linkedin en Facebook heb ik recent de volgende social selling stelling gepost: "Instagram kan tot meer klanten leiden." Met daarbij de volgende toelichting: "het is geschikt voor mooie foto´s, die de aandacht trekken. Het gelimiteerde aantal getoonde tekens, dwingt je de boodschap kort en bondig te brengen. Als je bezoeker, hierdoor de rest van het bericht met call to action leest, heb je al weer een potentiële klant." Is dit waar of niet? Wil je weten hoe ik over deze stelling denk? klik en lees dan verder.

Voor social selling is Instagram heel geschikt. Het is het social media platform waarop foto´s in berichten geplaatst worden. Met social selling wil je gevonden worden door klanten, die op zoek zijn naar informatie. En je wilt je als de expert presenteren, die hun vragen kan beantwoorden. Dus je moet iets hebben dat klanten aantrekt. Dat kan die foto zijn, die bezoekers op hun mobiel krijgen als ze op Instagram gaan zoeken met de zoekfunctie. Aantrekkelijke foto´s trekken aan en worden geliked. Met een beetje geluk leest de bezoeker de tekst, de caption, bij de foto, die uitnodigt om op meer te klikken. Als de bezoeker zo ver is heb je een potentiële klant.

Social selling: klanten lokken met foto´s

Het begint dus met een aantrekkelijke foto. Dat kan een foto van je product, van jezelf in pak of jezelf in een productie setting zijn. Sleutelwoord is visual storytelling. Een foto, die een verhaal vertelt. Foto´s met mensen worden eerder geliked dan foto´s met voorwerpen of gebouwen. Als een bezoeker veel foto´s van je liked en leuk vindt kan deze besluiten om je te gaan volgen. In dat geval krijgt deze altijd updates van wat jij plaatst op Instagram. Als je dan met een bepaalde strategie foto´s blijft plaatsen, die aanspreken, dan kan de volger zo geïnteresseerd raken dat deze contact met je opneemt. Zorg dus dat jouw verhaal uniek is en je doelgroep aanspreekt.

Schematische weergave van een Instagram bericht | advies en ondersteuning social selling mkb in Utrecht. Afbeelding 1: schematische weergave van een Instagram bericht.

Met caption klanten verleiden tot klikken.

Instagram bestaat uit berichten met foto´s. Van de tekst, de caption, wordt een gelimiteerd aantal regels weergegeven. De rest wordt met 3 puntjes en een klikbaar woord “meer” afgebroken. Daarna kun je in principe maximaal 2.200 karacters kwijt. Kunst is om in die gelimiteerde regel iets neer te zetten dat samen met de foto de bezoeker aanspoort om verder te klikken. Bedenk hierbij dat een bezoeker, die veel instagrammers volgt elke dag een heleboel afbeeldingen voorgeschoteld krijgt. Jouw afbeelding moet er dus echt uitspringen en jouw tekst moet concurreren met andere captions.

Klik voor een voorbeeld van een Instagramaccount Instagram

Instagram: elke volger is potentiële klant.

De meeste mensen bekijken hun Instagram op hun smartphone en zijn niet geïnteresseerd in hele lappen tekst. Het best plaats je ook een call to action in de tekst zodat de lezer bijvoorbeeld in je profiel verder klikt naar je website. Daarnaast kun je in de tekst hashtags(#) plaatsen waardoor je wat makkelijker door je doelgroep gevonden wordt. Of apenstaartjes(@) zodat je personen kunt attenderen op je bericht. Bij een zakelijke Instagram kun je ook nog eens statistieken bij houden van je berichten. En je contactgegevens prominent in je profiel geplaatst krijgen.

Foto smartphone met Instagrambericht en toelichting. Afbeelding 2: foto smartphone met Instagrambericht en toelichting.

Misschien denk je als je dit leest, dat dit niet werkt en waarschijnlijk werkt het dan ook niet :) Maar ik denk dat elke bezoeker, die verder klikt een bezoeker is die je nooit zou hebben bereikt, mits je een of andere dure advertentiecampagne had gestart. En dan moet je ook nog maar afwachten of je doelgroep contact met je opneemt.

Wil je meer weten over dit onderwerp of ondersteuning, neem dan contact met me op.

Whatsapp:

telefoon:

email:

Geplaatst op: 30 september, 2019 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 17 maart, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;

Definitie blog

Het begrip blog heeft volgens het Algemeen Nederlands Woordenboek 4 verschillende betekenissen:

1) bericht op een weblog; post op een blog

2) weblog over je eigen persoonlijke leven; blog over jezelf

3) weblog over een bedrijf; blog over een bedrijf

4) logboekachtige website of logboekachtig deel van een website waarop persoonlijke en/of zakelijke informatie over de activiteiten van een persoon of bedrijf te vinden is die regelmatig wordt ververst en aangevuld en die in omgekeerd chronologische volgorde gepresenteerd wordt, dus met het laatste nieuws bovenaan

Op deze pagina zal ik iedere maand een blog proberen te posten over een onderwerp dat een relatie heeft met het onderwerp social selling.

Website gebouwd door Iwan Koenderman © 2020