Hoe gaat social selling met Instagram?

Geplaatst op 30 september, 2019 / 2 min leestijd

"Instagram kan tot meer klanten leiden. Het kan dus heel goed worden toegepast in een social selling strategie". Is mijn stelling waar of niet? Instagram staat in 2019 in de top 10 van de populairste social media platform ter wereld. In deze blog zal ik die vraag proberen te antwoorden.

Instagram is social media platform voor foto`s

Dit social media platform is geschikt voor de presentatie van mooie foto´s, die de aandacht trekken. Als jouw bezoeker, hierdoor de rest van het bericht leest, heb je al weer een potentiële klant. Het gelimiteerde aantal getoonde tekens, dwingt je bovendien de boodschap kort en bondig te brengen. Wat ook weer duidelijkheid schept over wat je je bezoeker kan bieden.

Social selling: klanten lokken met foto´s

Voor social selling kan Instagram dus heel geschikt zijn. Met social selling wil je gevonden worden door klanten, die op zoek zijn naar informatie die jij als deskundige kunt geven. Je wilt je als de expert presenteren, die hun vragen kan beantwoorden. Als je dat met foto´s kunt heb je dus iets dat klanten aantrekt.

Instagram: foto´s nodigen uit tot volgen

Het kan dus zo zijn dat bezoekers jouw foto op hun mobiel krijgen als ze op Instagram gaan zoeken met de zoekfunctie. Want mooie foto´s trekken aan en worden geliked. Met een beetje geluk leest de bezoeker de tekst, de caption, bij de foto. AIs een bezoeker veel foto´s van je leuk vindt kan deze besluiten om je te gaan volgen. Uiteindelijk kan de volger zo geïnteresseerd in je raken dat deze contact met je opneemt.

Schematische weergave van een Instagram bericht | advies en ondersteuning social selling mkb in Utrecht. Afbeelding 1: schematische weergave van een Instagram bericht.

Met caption klanten verleiden tot klikken.

Een Instagrambericht bestaat uit foto´s met tekst. Van de tekst, de caption, wordt een gelimiteerd aantal regels weergegeven. De rest wordt met 3 puntjes en een klikbaar woord “meer” afgebroken. Ziet jouw bezoeker de tekst dan kan deze klikken. Daarna kun je in principe maximaal 2.200 karacters kwijt. Voldoende dus om mee aan de slag te kunnen gaan. Daarnaast kun je in de tekst de hashtags(#) of apenstaartjes (@)plaatsen. Bij een zakelijke Instagram kun je ook nog eens statistieken bij houden van je berichten.

Foto smartphone met Instagrambericht en toelichting. Afbeelding 2: foto smartphone met Instagrambericht en toelichting.

Instagram: elke volger is potentiële klant.

Misschien denk je als je dit leest, dat dit niet werkt en waarschijnlijk werkt het dan ook niet :) Maar ik denk dat elke bezoeker, die verder klikt een bezoeker is die je nooit zou hebben bereikt, mits je een of andere dure advertentiecampagne had gestart. En dan moet je ook nog maar afwachten of je doelgroep contact met je opneemt. Wil je meer weten of hulp hierbij, neem dan contact met me op.

Whatsapp:

telefoon:

email:

Geplaatst op: 30 september, 2019 / auteur: Iwan Koenderman;
Aangepast op: 04 december, 2020 | Geplaatst door: !Bewust sociaal op web;