Mijn personal brand? Iwan Koenderman

Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je persoonlijkheid, kennis en ervaring gebruikt je om je te onderscheiden van anderen. Je laat je klanten zien wie je bent en waar je voor staat, wat jouw meerwaarde is en wat jou onderscheidt van de rest. Scroll naar beneden!

Mijn personal brand toegelicht

Als ik mijzelf als merk zou verkopen, dan zou ik de volgende drie eigenschappen van mij aanprijzen:

1. creative vaardigheden,

2. analytische vaardigheden,

3. het kunnen doorzetten

Mijn verkooptaken bij De lampenkappenmakers.

Mijn technische taken bij De lampenkappenmakers.

Een paar punten uit mijn CV

Het mkb ken ik van dichtbij doordat ik meer dan 13 jaar heb gewerkt bij ons familiebedrijf. We produceerden handgemaakte decoratieve lampenkappen in ons atelier. Ik weet hoe belangrijk het is om klanten te vinden en te behouden. Ik had contact met de klanten, maakte de offertes en handelde de vragen af. Bovendien onderhield ik de server en het interne netwerk. Ik heb zelf de website van het bedrijf gebouwd en daarbij de social media opgezet.

klik voor mijn:

Mijn motivatie voor mijn bedrijf. Nieuwgierig?

Als ondernemer weet ik dat het vinden van klanten lastig is. Bij De Lampenkappenmakers, heb ik de recessie meegemaakt. Klanten gaan dan vaak voor de laagste prijs en niet voor het beste product. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat als gevolg hiervan de omzet aanzienlijk daalde. Tegelijk heb ik gemerkt dat er ondanks de recessie ook klanten zijn, die jouw product zoeken. Jij moet ze alleen weten te bereiken!

Dat maakt ondernemen ook spannender. Ik denk dat social selling een rol hierin kan spelen. De ondernemer kan zo anticiperen op dit soort vervelende situaties. Social selling op de juiste manier toepassen, kost een ondernemer vaak veel tijd. Tijd, die hij of zij graag aan zijn eigen passie en het ondernemen besteedt. Daarom wil ik graag helpen door mee te denken en door werk uit handen te nemen.

Waarom ik creatief ben:

Bijna alle foto´s op mijn website heb ik zelf genomen. De afbeeldingen heb ik gemaakt met GIMP, de open source tegenhanger van Photoshop. Bovendien heb ik schrijfervaring opgedaan tijdens een stage bij het Chemisch Weekblad. Mijn hobby is HDR (High Dynamic Range) fotografie. Je combineert foto´s met verschillende belichtingen tot een HDR afbeelding.

Wil je meer door mij gemaakte foto´s zien?

Waarom analytisch vermogen:

Als vennoot bij De Lampenkappenmakers liep ik vaak tegen nieuwe regelgeving of een probleem aan waarvoor ik heel snel nieuwe kennis moest opdoen. Daarvoor had je zeker analytisch vermogen nodig. Mijn achtergrond is chemie (Wageningen University). Daarnaast speel ik graag strategische spelen in mijn vrije tijd.

Als grapje mijn initialen met hashtag als persoonlijk brand logo.

Waarom ik een doorzetter ben:

Ik heb de lange weg van MAVO, HAVO en VWO afgelegd om naar de universiteit te kunnen gaan. Daarnaast heb op de HAVO voor Geschiedenis het onderwerp "Romantiek in samenhang met de Duitse samenleving" gekozen. De lerares waarschuwde me dat dit niet het gemakkelijkste onderwerp was en het lastig kon zijn om te slagen.

Ik wilde hiermee aan de slag omdat ik tijdens een schoolreis naar Berlijn in een museum geheel toevallig een andere zaal in liep. Daar zag ik een expositie van Casper David Friedrich. Een bijzonder schilderij greep mij toen heel erg aan. De Wanderer über der Nebelmeer, een man op een bergtop. Uiteindelijk kreeg ik een 10 voor het vak.

Bij social selling hoort ook personal branding. De 3 stappen van personal branding; bouwen, optimaliseren en monitoren.

Mijn missie. Social selling als geheel omarmd.

Ik denk dat als een bedrijf het concept social selling geheel omarmt en door het gehele bedrijf doorvoert, het resultaat succesvol kan zijn. In dat geval valt in feite het merk onder de social brand. Vandaar dat ik van mening ben dat het concept social brand verder reikt dan alleen aanwezigheid op social media. In dat geval positioneert het merk zich dus in het geheel als "social".

In het kader van visual storytelling; een decoratieve lampenkap zoals wij bij De Lampenkappenmakers maakten voor thuis. Deze lamp moest op een lampvoet passen, die een meubelmaker zelf had ontworpen.