!Bewust sociaal op web
blog

Mijn personal brand? Iwan Koenderman

Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je persoonlijkheid, kennis en ervaring gebruikt je om je te onderscheiden van anderen. Je laat je klanten zien wie je bent en waar je voor staat, wat jouw meerwaarde is en wat jou onderscheidt van de rest. Lees verder of ga.

stel vast

afstellen

Hoe pak je personal branding aan?

Hoe pak je personal branding aan? Je kunt dit als volgt aanpakken. Analyseer wie je bent. Maak een goed cv. Wat je zo al gedaan hebt in je loopbaan. Optimaliseer je merk. Schaaf er net zolang aan totdat je tevreden bent. Monitor je merk. Typ bijvoorbeeld op Google je naam in en kijk wat er in de zoekresultaten naar boven komt. Kijk met welk zoekresultaten je blij bent en voor welke zoekresultaten je een goed verhaal paraat moet hebben.

Toelichting figuur: stappen personal branding; bouwen, optimaliseren en monitoren.

Work in

image/svg+xml

progresss

Mijn personal brand toegelicht

Hieronder licht ik een en ander toe over het onderwerp personal brand door mijzelf als personal brand neer te zetten. Eigenlijk is dit dus een soort "over mij.html" in de vorm van een personal brand. Ik licht eerst de punten uit mijn cv toe die belangrijk waren om te kiezen voor social selling. Daarna benoem ik de vaardigheden, die ik belangrijk vind voor social selling en waarom ik daaraan denk te voldoen. Personal branding is een continue proces. Hier op deze pagina ga ik de komende periode aan de slag met mijn personal brand. Als aftrap alvast als toelichting, een paar keywords, die naar vaardigheden van mij verwijzen: 1. creative vaardigheden, 2. analytische vaardigheden, 3. het kunnen doorzetten.

Toelichting figuur: taken van mij bij De lampenkappenmakers van belang voor social selling; verkoop, klantcontact, marketing.

Toelichting figuur: taken van mij bij De lampenkappenmakers van belang voor social selling; server en netwerk en website.

Een paar punten uit mijn CV

Het mkb ken ik van dichtbij doordat ik meer dan 13 jaar heb gewerkt bij een familiebedrijf. We produceerden handgemaakte decoratieve lampenkappen in ons atelier. Dit deed ik eerst als werknemer, later als vennoot. Ik weet hoe belangrijk het is om klanten te vinden en te behouden. Mijn werkzaamheden bestonden uit het maken van offertes, het onderhouden van klantcontacten en het afhandelen van vragen van onze klanten. Bovendien was ik verantwoordelijk voor de server en interne netwerk. Ik heb zelf de website van ons familiebedrijf opgezet met behulp van Bootstrap 4, een mobile first responsive framework, en daarbij de social media opgezet.

Kijk voor de rest van mijn cv op mijn linkedin profiel of

Ik heb een facebookpagina en een instagram account met mijn werk, resp. Iwan Koenderman Photography en iwansfoto.

klik voor mijn:

Sterk personal brand; met logo

Je kunt natuurlijk heel ver gaan met je personal brand. Bijvoorbeeld door een logo te ontwerpen. In mij geval vond ik een logo wel grappig omdat mijn initialen I. K. zijn van Iwan Koenderman. Natuurlijk de ultieme uiting van de "I" voor mijn personal brand. De hashtag (#) was daarbij snel bedacht. Vooral ook omdat je met hashtag op social netwerken als Twitter en Instagram en Linkedin een # woord met een kunt labelen, zodat andere makkelijk op dit woord kunnen zoeken. Wat natuurlijk weer staat voor een groter bereik voor je personal brand.

Vaardigheid personal brand | creativiteit

Creativiteit is belangrijk voor een goede social selling aanpak. Ten eerste om jezelf goed te kunnen presenteren. Een goede website, visual storytelling, videofilmpjes of interessante blogs/vlogs. Ten tweede vind ik dat je als ondernemer de klant iedere keer weer moet verrassen, zodat deze nieuwsgierig blijft naar je bedrijf en product.

icoontje met een blad met ezelsoor en pen als representatie voor creativiteit  | advies en ondersteuning in social selling aan mkb .

Waarom ik creatief ben:

Fotograferen doe ik graag. De meeste foto´s op mijn website heb ik zelf genomen. Ook de afbeeldingen op mijn website heb ik zelf met GIMP, een open source variant van Photoshop, gemaakt. Tenslote vind ik het prettig om te schrijven. Ik post veel berichten in de vorm van kleine blogs op Instagram en Facebook. De ervaring voor het schrijven van teksten heb ik opgedaan tijdens een half jaar stage bij het Chemisch Weekblad. Mijn hobby is HDR (High Dynamic Range) fotografie, waarbij je foto´s met verschillende belichtingen combineert tot een foto.

wil je meer door mij gemaakte foto´s zien?

Ik heb een facebookpagina en een instagram account met mijn werk, resp. Iwan Koenderman Photography en iwansfoto. Lees vooral ook mijn blogs op mijn blogpagina.

Toelichting figuur: uitgebeeld waarbij creativiteit ingezet kan worden bij social selling; webdesign, fotografie/videografie, ontwerp (bijvoorbeeld huisstijl).

Toelichting figuur: uitgebeeld waarbij creativiteit ingezet kan worden bij social selling; bloggen/vloggen, fotobewerking of puzzelen (bijvoorbeeld SEO - zoekmachine optimalisatie).

Vaardigheid personal brand | analytisch vermogen

Voor social selling is analytisch vermogen een goede vaardigheid. Denk bijvoorbeeld onder andere aan: 1. het in beeld brengen van de klantreis van de ideale klant, waarop je je als ondernemer wilt focussen, 2. het opzetten van een effiënte social selling strategie waarbij, je het plaatsen van content en posts moet plannen, 3. het het helpen van een ondernemer bij het onder woorden brengen van zijn waarom en 4. het schrijven van kort en bondige blogteksten. Bedenken van goede duidelijke vlogs.

icoontje met hersenen met daarin drie onderling verbonden punten als representatie voor analyse, verbanden leggen  | advies en ondersteuning in social selling aan mkb.

Waarom ik analytisch vermogen kan inzetten:

Als vennoot bij de Lampenkappenmakers liep ik vaak tegen nieuwe regelgeving of een probleem aan waarvoor ik heel snel nieuwe kennis moest opdoen. Daarvoor had je zeker analytisch vermogen nodig. Mijn achtergrond is Life Sciences; Wageningen University, Wageningen. Dat is een bèta-studie in chemie, natuurkunde en biologie. In mijn vrije tijd speel ik graag strategische bord en kaartspelen, waarvoor je om te kunnen winnen natuurlijk vooruit moet kunnen denken.

Verder blijkt mijn analytisch vermogen uit de werkzaamheden bij: RoyalHaskoningDHV. Het opstellen van bodemrapporten. Het Normalisatieinstituut en een organisatie verantwoordelijk voor het monitoren van milieuconvenanten. Het plannen van vergaderingen, structuur en opbouw van normen in de gaten houden, milieugegevens van bedrijven analyseren en daaruit trends halen, notuleren en rapporteren. Wetenschapswinkels het kunnen doorgronden van problemen van mensen.

Toelichting figuur: uitgebeeld waarbij analytisch vermogen kan worden inzet bij social selling; analyseren processen, plannen of bereiken gestelde doelen.

Toelichting figuur: uitgebeeld waarbij analytisch vermogen kan worden inzet bij social selling; verkrijgen inzicht, aanbevelen of schrijven review

Vaardigheid personal brand | doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen wil zeggen dat je heel erg vasthoudt aan een bepaald idee of actie. Je houd pas op als je je doel hebt bereikt, tenzij dit als je er redelijk over nadenkt niet haalbaar is. Social selling is een lang proces van vertrouwen winnen van de klant. Dat kan allen door klantgericht en vriendelijk te blijven. Dat kan door continue open staan voor signalen en vragen van die de klant. Als ondernemer moet je oplossingsgericht naar de consument toe opstellen om als deskundige gezien te blijven worden. Dit kan volgens mij alleen met geduld en doorzettingsvermogen.

icoontje met een bokshandschoen en pen als representatie voor doorzettingsvermogen.

Waarom ik een doorzetter ben:

Ik ben onder andere een doorzetter omdat ik de lange weg van MAVO, HAVO en VWO heb afgelegd om naar de universiteit te kunnen gaan. Daarnaast stel ik mezelf altijd doelen en maak ik graag projecten goed af. Ik heb op de middelbare school voor het vak geschiedenis een 10 gekregen omdat ik voor het onderwerp Romantiek in samenhang met de Duitse samenleving koos. Geen doorsnee keuze maar een omdat het mijn interesse had gewekt.

Dit was niet het gemakkelijkste onderwerp maar ik wilde hiermee aan de slag omdat ik tijdens een schoolreis naar Berlijn geheel toevallig een andere zaal in liep met een expositie van Casper David Friedrich. Een bijzonder schilderij greep mij toen heel erg aan. De Wanderer über der Nebelmeer, een man op een bergtop. Over het onderwerp Romantiek was toen weinig te vinden en ik moest heel erg improviseren maar uiteindelijk werd dit goed gewaardeerd.

Toelichting figuur: uitgebeeld waaruit doorzettingsvermogen blijkt namelijk optimisme ondanks tegenslag en doorgaan.

Toelichting figuur: uitgebeeld waaruit doorzettingsvermogen blijkt namelijk planmatig werken, doelgericht en puntjes op de i zetten.

Toelichting foto: in het kader van visual storytelling; een decoratieve lampenkap zoals wij bij De Lampenkappenmakers maakten voor thuis. Deze lamp moest op een lampvoet passen, die een meubelmaker zelf had ontworpen.

curriculum vitae in beeld

ir. Iwan Koenderman geboren: 26 juli 1969 te Haarlem zelfstandige m: 06 22196160 WhatsApp: 06 22196160 mail: info@bewustsociaalopweb.nl

Opleiding: Wageningen University, Wageningen. Stage: Chemisch Weekblad. Nu C2W. Artikelen voor Chemisch Magazine.

Opleiding: Wageningen University, Wageningen. Stage: Chemisch Weekblad. Nu C2W. Artikelen voor Chemisch Magazine.

Werkzaam hiervoor: De Lampenkappenmakers, Sassenheim.

Werkzaam hiervoor: FO-Industrie, Fugro, Den Haag.

Werkzaam hiervoor: NEN, Delft.

Werkzaam hiervoor: RoyalhaskoningDHV, Op dat moment DHV, Amersfoort.

Werkzaam hiervoor: Universiteit Utrecht, Wetenschapswinkel Chemie, Utecht.

Werkzaam hiervoor: Wetenschapswinkel Wageningen University, Wageningen.

Hobbies en interesses:

Icoontje met een fotocamera als representatie voor fotografie | advies en ondersteuning in social selling aan mkb .Icoontje met een plaatje als representatie voor fotoverwerking | advies en ondersteuning in social selling aan mkb .Icoontje met 3 gestapelde van 1 tot 3 gemnummerde rechthoekjes als representatie voor HDR fotografie  | advies en ondersteuning in social selling aan mkb .Icoontje met een filmstrip als representatie voor filmkijken | advies en ondersteuning in social selling aan mkb .Icoontje met een gebouw met daarboven een benchpress halter met gewichten als representatie voor fitness | advies en ondersteuning in social selling aan mkb Icoontje met een zandloper als representatie voor geschiedenis | advies en ondersteuning in social selling aan mkb.Icoontje met een schilderspallet met kwast als representatie voor schilderkunst | advies en ondersteuning in social selling aan mkb .

Toelichting figuur: een van mijn spelfavouriten, Kolonisten van Catan.

verder

Website gebouwd door Iwan Koenderman © 2020