!Bewust sociaal op web
blog

Een social brand. Wat is dat?

Bij social branding opent een bedrijf een pagina op Facebook, een account op Twitter of een ander social media, om de illusie te creëren dat hun merk een individu is. Een gebruiker kan vriend worden en met het merk communiceren. Breder getrokken is voor mij een social brand, een merk dat zich positioneert als sociaal. Scrol of klik!

Wat maakt brand social of personal?

Bij social branding opent een bedrijf een pagina op Facebook, een account op Twitter of een ander social media, om de illusie te creëren dat hun merk een individu is. Een gebruiker kan vriend worden en met het merk communiceren. Bij personal branding presenteer je jezelf als merk aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen.

Pintscreen van mijn social brand !Bewustsociaalopweb op facebook.

Toelichting figuur: de Gouden Cirkel van Simon Sinek. De buitenste circel staat voor het wat. Datgene wat je voor de buitenwereld bent.

De Gouden Cirkel van Simon Sinek is een denkmodel in de marketing voor de positionering van een merk, product of dienst. Sinek ontdekte dat achter alle succesvolle merken allemaal dezelfde manier van denken, handelen en communiceren ten grondslag ligt.

De buitenste circel staat voor het wat. In feite dus het merk, de social brand.

Social selling, social media, social brand

Social selling betekent gezien worden op internet en op social media. Zie ook stap 5: wordt gezien uit het social selling model. Gezien en gevonden kunnen worden door potentiele klanten, die op het internet op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen. Dat betekent dus herkenbaar en zichtbaar aanwezig zijn op social media in de ruimste zin van het woord. Zodat deze potentiele klanten meteen weten dat ze bij jou bij het goede spreekwoordelijk (ip)adres zijn.

Een social brand is hiervoor natuurlijk heel erg geschikt. Ook daarin wil ik ondernemers ondersteunen. Ik kan helpen bij het opzetten van een goede sociale brand op het juiste sociaal media platform. Ik kan deze onderhouden, door post schrijven, te plaatsen en voor bij behorende afbeeldingen /video´s te zorgen. Zodat de juiste doelgroep bereikt wordt. Dat betekend een goede naam voor je merk en social brand. En daarnaast is natuurlijk een identity (huistijl of cooperate identity) belangrijk. Bij een identity horen ook een logo en een favicon. Dit is in het kort wat een social brand is.

Toelichting figuur: mijn social brand op Instagram. Weergave op mijn smartphone.

Wat betekend identity voor social selling?

Voor identity zijn verschillende definities. De eerste is huistijl. In de smalste definitie is een huisstijl al het visuele van een organisatie. Met andere worden het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie (lettertype), vormentaal en fotografiestijl. De tweede is de corporate identity. Dat gaat verder dan de uiterlijke verschijningsvorm, het gaat ook over communicatie en over het gedrag van de organisatie en haar medewerkers. Ik denk dat het slagen van social selling voor een bedrijf samenhangt met welke identity gekozen wordt.

Toelichting figuur: mijn socialbrand op Twitter. Weergave op mijn smartphone.

Leer klant kennen voor social selling!

Om nu te weten te komen waar je moet zijn om in beeld te komen bij de klant, is het belangrijk om per product een klantreis en een buyer persona te bepalen. Dat is in dit geval dus de schematische klantreis. Met de online en ofline touch points. Social media zijn online touch points, contactmomenten, waarbij de klant in zicht en in contact met je merk, bedrijf en met jou komt. Dat zijn ook dus de punten waarop jij in actie kunt komen om je klant te verleiden. Of om zijn mogelijke vragen te beantwoorden. Die social media waar de klanten zijn. Waar je dus een social brand kunt hebben. Kom je hier niet uit dan help ik je graag.

Naam !Bewust sociaal op web bewust gekozen

Ik heb de naam !Bewust sociaal op web gekozen omdat voor mij social selling betekent, dat de ondernemer zich bewust op social media begeeft. Hij post en deelt relevante content om zich daarmee door zijn klant te laten vinden. Hierdoor zal hij als ondernemer ook heel goed moeten nadenken over wie zijn klant is. De klantreis moeten bepalen en de touchpoints, de contactmomenten, waarbij de klant in zicht komt. Bijvoorbeeld het moment waarop deze in de winkel komt of de webpagina bezoekt. Hierin wil ik ondersteunen en meedenken. De aanpak voor mijn bedrijf kan ik ook op jouw onderneming toepassen.

Mijn logo (en mijn favicon) bestaat uit een vierkant met afgeronde hoeken in de blauwe kleur van mij website. In dit vierkant staat een uitroepteken met een hoofdletter B van Bewust. Dit logo komt op elk van de door mij gekozen social media waarop ik actief wil zijn terug.

Toelichting figuur: mijn social brand op Linkedin. Weergave op mijn smartphone.

Social brand, dus social identiy! mijn missie!

Voor mij houdt social selling niet op bij online. Ik trek het liever breder en stem offline af op online. De klantreis is ook zowel offline en online. Daarom vind ik dat datgene wat social brands en website online uitademen, offline moet terug komen in hoe bijvoorbeeld het bedrijf of de winkel er qua stijl uitzien en wat sfeer betreft overkomt en hoe de mensen die er werken handelen. Daarom vind ik identity ook een belangrijke element voor de social brand en social selling in het algemeen. De identity is herkenbaarheid. Het mag duidelijk zijn dat ik meer voel voor de definitie corporate identity.

Hoe heb ik mijn huisstijl gekozen?

Voor mijn huistijl heb ik de kleuren van mijn logo en favicon afgestemd op die van de navigatiebalk van mijn website. Verder gebruik ik veel donker grijs en grijstinten van Bootstrap 4. De letters zijn zo veel mogelijk in de zelfde kleuren en stijl. Voor de knoppen en de links heb ik de kleuren oranje en rood gekozen. Dit om het contrast zo ideaal mogelijk te krijgen voor mensen, die het visueel minder getroffen hebben. Ook omdat Google hier heel veel aandacht aanbesteed en we ook graag hoog in Google´s ranglijsten terecht willen komen. Ik zelf werk aan huis. Ik wil tenslotte best wel verklappen dat bij mij de muren echt niet in Bootstrap primera zijn geschilderd. Wat ik wel hoop is, dat als je me in het echt tegenkomt de stijl van schrijven ziet terug komen in mijn manier van handelen.

Website gebouwd door Iwan Koenderman © 2020